Toimivan Facebook-kampanjan resepti — 4 vaihetta

Yli 2.8 miljardilla käyttäjällään Facebook on maailman suosituin sosiaalisen median palvelu. [1] Sinä olet siellä, minä olen siellä, asiakkaasi ovat siellä — yrityksesi on paras olla siellä kanssa.



Facebookissa on yli 200 miljoonaa yritystä, joten omasi on todennäköisesti yksi niistä. [2] Hyvä, nimittäin se on aivan ensimmäinen vaihe some-näkyvyyden luomiseen.


Usein yrittäjä kuitenkin huomaa, että pelkästään satunnaisella päivittämisellä ei tavoiteta haluttua yleisöä. Yleisömäärän kasvattamista vain omilla julkaisuilla kutsutaan ns. orgaaniseksi kasvuksi ja tämä on Facebookissa nykyään valitettavasti äärimmäisen hankalaa.



Juuri tästä syystä yhä useampi yrittäjä kiinnostuu “epäorgaanisista” keinoista kasvattaa näkyvyyttään. Yksi tehokkaimmista tällaisista keinoista on Facebook-mainoskampanjan luominen.


Tässä artikkelissa käyn lyhyesti läpi 4 vaihetta, joita tulee pohtia ennen oman Facebook-mainoskampanjan aloittamista.


Vaihe 1: Määritellään tavoite


Mitä mainonnalla halutaan saavuttaa? Miten tavoitteiden toteutumista voidaan konkreettisesti seurata?


Nämä ovat kysymyksiä joihin ensimmäisessä vaiheessa halutaan löytää vastaus.


Vaihe 2: Kenelle haluamme mainostaa?


Sinulla on varmasti jo melko hyvä käsitys siitä minkälaiset ihmiset ovat kohderyhmääsi.


Juuri näihin ihmisiin voimme kohdentaa mainonnan. Ja koska Facebook tietää meistä enemmän mitä suurin osa olisi valmiina jakamaan, voimme tehdä kohdennuksesta juuri niin tarkkaa kuin haluamme.


Vaihe 3: Kampanjan kesto & budjetti


Kaikista yksinkertaisin ratkaisu on päättää budjetti, ja pyörittää mainoksia niin kauan kuin rahaa riittää.




Facebook-mainonta on edullista ja alkuun pääsee hyvinkin halvalla.

Vaihe 4: Mainos itse


Tarkoitus on tehdä mainos, joka on mieleenpainuva; tämä saavutetaan käyttämällä korkealaatuista mediaa sekä hyvin kirjoitettua tekstiä.


Hyvästä mainoksesta Tuomas kertoo lisää täällä.


Ota yhteyttä niin aloitetaan!


Nämä vaiheet kuuluvat jokaisen menestyvän kampanjan perustuksiin. Näiden lisäksi on vielä muitakin huomioon otettavia seikkoja, mutta näillä pääsee jo vahvaan starttiin.


Ota meihin yhteyttä täällä, niin päästään aloittamaan sinun yrityksesi kampanja pikimmiten!